سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آفت دانش عمل نکردن به آن است . [امام علی علیه السلام]
شرق توقیف شد - عکس روز
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  • این خبر از سایت بازتاب برداشت شده است.

    شنیده‌های خبرنگار «بازتاب» از توقیف روزنامه «شرق» حکایت دارد.

    به گفته اعضای تحریریه این روزنامه، هیأت نظارت بر مطبوعات، در جلسه امروز خود ، خواستار عدم انتشار «شرق» از فردا شده است.

    گفته می‌شود، حکم توقیف روزنامه‌ «شرق» به دلیل چاپ کاریکاتوری در صفحه‌ آخر یکی از آخرین شماره‌های این روزنامه صادر شده است.

    این در حالی است که مهدی رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه شرق با ارسال نامه‌‏ای به هیات نظارت بر مطبوعات معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با تغییر مدیرمسئولی این روزنامه، ضمن پذیرش حکم این معاونت، خواستار فرصتی دو ماهه (حداکثر تا پایان زمان قانونی ارائه‌‏شده در این حکم) برای جمع‌‏بندی و انتخاب مدیرمسئول جدید شد.

    لازم به ذکر است،‌‏ در پی چاپ مطلبی درباره ستارخان در روزنامه «شرق»، هیات نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکیل جلسه‌‏ای خواستار تغییر مدیرمسئول این روزنامه و بررسی موارد اتهامی روزنامه «شرق» در دادگاه مطبوعات شده بود که این پرونده هم‌‏اکنون در شعبه ششم بازپرسی ویژه کارکنان دولت در جریان است.

    در این حال هیات نظارت بر مطبوعات اعلام کرد که روزنامه شرق را به استناد تبصره ماده 12 و بر اساس بندهای 1 ، 2 ، 4 و بویژه بند 8 ماده 6 قانون مطبوعات توقیف کرده  و پرونده آن را به دادگاه ارسال کرده است. 
        
    این هیات در تاریخ 19/5/85 و به منظور حمایت از ادامه انتشار نشریه شرق به صاحب‌امتیاز فرصت داد تا ظرف یکماه نسبت به معرفی مدیر مسئول جدید که امکان نظارت بیشتر بر مطالب نشریه را داشته باشد اقدام نماید که صاحب امتیاز در تاریخ 20/6/85 با ارسال نامه‌ای تقاضای مهلت دو ماه دیگر را نمود، لکن با توجه به تخلفات مکرر روزنامه و عدم اصلاح در یک ماه اخیر و خصوصا با توجه به انتشار کاریکاتور توهین آمیز در یکی از شماره‌های اخیر آن نشریه به اتفاق آراء روزنامه شرق را توقیف کرد و پرونده تخلفات این نشریه را به دادگاه ارجاع نمود.
    همچنین در این جلسه مجوز نشریات حافظ و خاطره به استناد تبصره ماده 11 قانون مطبوعات لغو گردید. 

    پیشینه شرق
    اولین شماره روزنامه شرق دوم شهریور ماه 1382 به روی دکه‌ها رفت و از آن هنگام تاکنون، جز در وقفه‌ای چند روزه که بنا به حکم قضایی صورت گرفت، پیوسته منتشر شده‌است. مدیر مسوول این روزنامه محمد رحمانیان بود اما همواره از محمد عطریانفر (عضو شورای مرکزی کارگزاران سازندگی) به‌عنوان گرداننده اصلی و علی خدابخش به عنوان مسوول و هماهنگ‌کننده امور مالی «شرق» نام برده شده است. «محمد قوچانی» نویسنده جوانی که با انتشار نقدهای تند خود نسبت به هاشمی رفسنجانی در برخی از روزنامه‌های دوم خردادی به شهرت رسیده‌بود، نیز سردبیری این روزنامه را بر عهده داشت.


    هسته اولیه «شرق» در زمان سردبیری عطریانفر در «همشهری» شکل گرفت. در آن هنگام به محمد قوچانی که تازه از زندان آزاد شده‌بود ماموریت داده‌شد تا با تشکیل یک تیم منسجم و کوچک، ضمیمه «تهران» را برای روزنامه همشهری منتشر کند. پس از آن مسوولیت انتشار ماهنامه همشهری نیز به همین تیم سپرده شد و با اختصاص فضایی در برج آی‌تک (واقع در محله جردن تهران) با این گروه در قالب یک شرکت خصوصی با مسوولیت علی خدابخش قرارداد بسته‌شد.

    این گروه در سال 1380، هر ماه یک ماه‌نامه  برای روزنامه همشهری منتشر می کردند که به همراه این روزنامه به صورت ضمیمه رایگان توزیع می‌شد و این درحالی بود که بجز مرحله چاپ، هیچکدام از مراحل آماده‌سازی ضمائمی که توسط این گروه آماده می‌شد؛ کوچکترین ارتباطی با موسسه همشهری نداشت. در پایان این سال، انتشار ماهنامه همشهری که با استقبال خوبی نیز مواجه شده‌بود متوقف شد و چند ماه بعد همین گروه انتشار ضمیمه روزانه‌ای به صورت لایی را از سر گرفت که «همشهری جهان» خوانده می‌شد و تا 16 صفحه در روز هم رسید. با روی کار آمدن اصولگرایان در شورای شهر تهران، قرارداد با این شرکت لغو شد و چند ماه بعد روزنامه شرق (که تا پیش از آن به صورت محلی در زاهدان به چاپ می‌رسید)با ساختار اصلی «همشهری جهان» منتشر شد.



    سید احمد موسوی بیوکی ::: سه شنبه 85/6/21::: ساعت 12:29 صبح
    نظرات دیگران: نظر
    موضوعات یادداشت: موسیقی، سیاست

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 0
    کل بازدید :151115

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    شرق توقیف شد - عکس روز
    مدیر وبلاگ : سید احمد موسوی بیوکی[79]
    نویسندگان وبلاگ :
    محمدرضا فلاح پور[0]


    >> پیوندهای روزانه <<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    شرق توقیف شد - عکس روز

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>جستجو در وبلاگ<<
    جستجو:

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<
    SusaWebTools